12 Julai 2010

BERITA SENI : Ulasan Tetamu: Pendidikan Seni yang Liberal masih mempunyai nilai di dunia moden

Pelajar memasuki perguruan tinggi musim gugur ini dihadapkan dengan dilema serius dari apa yang harus memilih sebagai besar dan bagaimana kedudukan terbaik diri bagi perekonomian masa depan. Mereka sukar sekali tahu persis kerjaya masa depan kerana banyak dari karier saat ini tidak ada bahkan satu dekad yang lepas.
Mengembangkan kemahiran transenden sementara memperoleh pengetahuan tertentu adalah program yang lebih baik menuju tujuan di mana anda tidak tahu apa yang akan anda hadapi. The Class of 2014 akan usaha menjadi cabaran dunia yang luar biasa. Mereka akan memiliki alat teknikal yang kita bahkan tidak bisa membayangkan hari ini. Tapi apakah mereka memiliki sarana dalaman kreativiti, etika, moral dan pengetahuan sejarah budaya kami untuk benar menerapkan kebijaksanaan yang diperlukan untuk memajukan masyarakat kita atau untuk mengatasi kesulitan yang luar biasa? Setelah semua, dengan alat-alat hanya terhad dan khusus atau kemahiran, kami hanya boleh mengharapkan kepakaran yang diperlukan untuk hanya menjalankan mesin ekonomi masyarakat kita, tanpa dapat menyesuaikan diri dengan keadaan yang berubah dan bertindak balas terhadap peluang dan cabaran yang tidak terduga.
Absen kebijaksanaan, etika dan pemahaman tentang kontrak sosial kita berharga, kita akhirnya pandai secara teknikal tapi secara moral kurang. Wall Street rasuah, penipuan program persekutuan dan residu dari skandal seperti Bernard Madoff bukan hasil dari tidak adanya kemahiran teknikal, tetapi dikembangkan oleh orang-orang berbakat yang sepenuhnya berpengalaman dalam alat-alat perdagangan yang rumit mereka. Apa yang mereka miliki adalah pemahaman dan penghargaan terhadap etika dan nilai-nilai yang tepat.
Kita tidak hidup, atau kita harus hidup, di dunia di mana keserakahan adalah raja dan konsekuensi diabaikan atau mencemuh. Ada nilai yang sangat besar dalam mengajarkan etika dan moral turun spektrum pendidikan yang lebih tinggi, adakah pelajar memilih ilmu keras, sastera, perniagaan, atau kejuruteraan. Mereka semua manfaat dari lem yang mengikat masyarakat kita bersama - nilai-nilai kita, moral dan etika umum.
Mahasiswa mempunyai pilihan kerjaya yang lebih pelbagai, teknikal dan khusus maka dahulu, tetapi banyak pakar juga jauh lebih pendek daripada di masa lalu. Semakin, masa depan akan memerlukan pendidikan tinggi kerana banyak pilihan kerjaya sekarang memerlukan gelaran sarjana. Bahkan karier yang lebih tradisional telah berubah. Petugas pemadam kebakaran dan sistem komputer memerlukan latihan kimia. Polis harus memahami data penelitian dasar dan prosedur undang-undang. Jururawat harus menguasai biokimia dan farmasi. Guru harus menggabungkan teknologi internet ke ruangan kelas sementara pemahaman pelajar multi-budaya dan pelbagai bahasa.
Pendidikan tinggi tidak latihan kerja, adalah latihan hidup. Kerjaya telah berubah, namun setiap profesi keperluan asas yang sama terbaik dijumpai dalam pendidikan seni liberal. Sementara merangkul pakar baru, kita harus mengakui bahawa pendidikan seni liberal memiliki nilai, tak tertandingi konstan dalam pasaran berubah. Lima belas, 50 tahun atau 500 tahun yang lalu pendidikan seni liberal mempersiapkan pelajar untuk, tak terbatas yang belum diketahui, peluang masa depan. Hal yang sama berlaku untuk pelajar hari ini.
Dr Moore saat ini menjabat sebagai presiden dan CEO Bebas Sekolah Tinggi dan Universiti Florida (ICUF). Dia juga dahulu berkhidmat sebagai Presiden dan CEO James Madison Institute dan di Florida House of Representatives sebagai penasihat dasar senior perundangan kepimpinan.

Tiada ulasan: